本日配信のメルマガ。2013年センター英語第4問A 説明文の読解

本日配信のメルマガでは、2013年大学入試センター試験英語第4問Aを解説します。


【高校英語】過去問攻略!センター英語
http://www.mag2.com/m/0001641009.html


■ 問題

第4問 次の問い(A・B)に答えよ。

A 次の文章を表を読み、下の問い(問1~3)に対する答えとして[ 35 ]~[ 37 ]
に入れるのに最も適当なものを、それぞれ下の{1}~{4}のうちから一つずつ選べ。

The World Health Organization (WHO) has published a report on the
availability and distribution of human health resources around the world.
The World Health Report 2006 analyzes factors affecting countries' health
care environments. The data collected reveal a range of situations and
have helped WHO propose a long-term action plan for improving health care
offered in every country.
One of the key factors contributing to a country's health care conditions
is its numbers of health care workers. The report estimates the shortage
of these professionals at an alarming 4.3 million worldwide. It further
points out that the shortage is most severe in the poorest nations,
especially those located south of the Sahara Desert which are faced with
high rate of disease. As Table 1 shows, Senegal and Ghana, for example,
have very low numbers of doctors and nurses per 10,000 people.
Surprisingly, perhaps, countries such as Russia and Cuba actually have
higher proportions of medical professionals than some richer countries.
The systems for qualifying health care workers do differ from country to
country. Still these two countries clearly give priority to ensuring that
there are sufficient numbers of professionals.
Another important factor is a country's health care spending, shown in
Table 1 as a percentage of its gross domestic product (GDP), or the total
value of all its goods and services. Despite their lower proportions of
doctors, countries such as the USA, Sweden, and France spend much more on
health care, both as a percentage of GDP and as an actual amount, than
Russia and Cuba.
With these factors and other conditions in mind, WHO has proposed
solutions to the global shortage of health care workers. Areas of
particular concern include war-torn countries such as Somalia and
Afghanistan. Countries and organizations have provided financial aid in
the past. Because money donated has not always led to more spending in
health care, however, the report recommends a 10-year plan to help
countries build sustainable training systems. International cooperation is
vital to WHO's proposal; countries at risk must be able to rely on the
support of various global partners. Japan, the UK, and other countries are
expected to give assistance including medical knowledge. Perhaps WHO's
vision of "universal access to health care" can become a reality.

Table 1
Health Care Indicators by Country

(ここでは図は省略します)

問1 Which of the following combinations represents the three countries
(A), (B), and (C) in Table 1? [ 35 ]
{1} (A) Ghana  (B) Somalia  (C) Russia
{2} (A) Ghana  (B) the USA  (C) Russia
{3} (A) Russia  (B) Somalia  (C) the USA
{4} (A) Russia  (B) the USA  (C) Ghana

問2 According to the report, which two aspects influence a country's
health care situation most? [ 36 ]
{1} Sustainable training systems and health care spending.
{2} Sustainable training systems and money donated.
{3} The numbers of health care workers and health care spending.
{4} The numbers of health care workers and money donated.

問3 Which of the following statements is NOT true? [ 37 ]
{1} The lack of health care workers worldwide is reported to be around 4.3
million.
{2} The proportion of doctors and nurses in higher in Sweden than in Japan.
{3} WHO's report includes an action plan to help countries with poor
health care systems.
{4} WHO's report proposes sending more doctors and nurses to poor
countries.


※マーク部分の□や下線部は[ ]で、マル1は{1}で表記しています。

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ1 ===============================

茨城県水戸市、常陸太田市、東海村の個別指導教室
「AE個別学習室(えまじゅく)」では、生徒募集をしています。

1クラス4人までの少人数で、経験豊富なプロ講師の授業が受けられます。
女性講師も指定可能です。対象は小学生~高校生・浪人生。
1回の授業では、基本的に英語または数学の1教科を集中的に指導します。
1:1の授業をご希望の方への特別コースもご用意しています。

東海村教室では、全国大会経験者による指導が受けられる卓球教室の生徒も
同時募集しています。

興味をお持ちの方は、まずは mm@a-ema.com までお問い合わせください。

家庭教師・塾のサイトと連絡先はここ → http://www.a-ema.com/

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

■ 解答・解説

2013年第4問Aは、表についての分析の文章の内容に関する長文問題でした。

事実に基づいた問題なので、表と選択肢を見比べればだいたい見当はつきますが、
やはり、内容をしっかり把握することは大切です。


問1 表1の(A), (B)と(C)の3ヶ国を表す組合せは次のうちどれですか。[ 35 ]

{1} (A) Ghana  (B) Somalia  (C) Russia
{2} (A) Ghana  (B) the USA  (C) Russia
{3} (A) Russia  (B) Somalia  (C) the USA
{4} (A) Russia  (B) the USA  (C) Ghana

まず、ヘルスケアワーカーが少ないのはセネガルやガーナなので、表の(A)に入る
のはGhanaとわかります。

次に、医療従事者の割合が高いのはロシアやキューバなので、(C)にはRussiaが


(以下略)


(有料版では、解説の続きや語句コーナー、解答一覧も掲載しています)
 http://www.mag2.com/m/0001641009.html


━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ2 ===============================

ブログにて様々な問題を解説しています!

■ センター数学を理由の理由まで解説するブログ
   http://centermath.seesaa.net/

■ センター英語をひとつひとつ解説するブログ
   http://a-emaenglish.seesaa.net/

■ 何でも解説するブログ(塾&家庭教師ブログ)
   http://a-ema.seesaa.net/


紙の書籍、電子書籍もご利用ください。
中学・高校の英語・数学の書籍を出版しています。

★江間淳(えまあつし)の書籍一覧 → http://amzn.to/2lnKZdS

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

■ 全文訳(基本的に直訳ですが、一部意訳しています)

 世界保健機関(WHO)は、世界の健康に関する人材の利用可能性と分布についての
報告書を発表しました。その2006年世界保健報告書は、国ごとのヘルスケア環境に
影響を与える要素を分析しています。集められたデータは一連の状況を明らかに

(以下略)

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

■ 今回の高校レベルの単語・熟語など

≪第1段落≫
organization:国連の機関のOはこれの場合が多い。「組織、機関」
WHO:World Health Organization「国連保健機関」
publish:本や文書を公にすること。「発行する、発表する」
availability:"available"の名詞形。「利用可能性」

(以下略)

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

解説の続きは、本日21時配信予定の

【高校英語】過去問攻略!センター英語
 http://www.mag2.com/m/0001641009.html

に掲載します!
文法セクションはもちろん、第6問の長文まで、翻訳も行っている著者が、
全文訳・語句までイメージ重視&論理的に解説します。
月・水・土配信。\540/月。最初の1ヶ月は無料です。


ブログにもメルマガの記事を分割して掲載しています。

■ センター英語をひとつひとつ解説するブログ
   http://a-emaenglish.seesaa.net/


━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
------------------------------------------------------------------------
          発行者 江間淳(EMA Atsushi)
 mm@a-ema.com http://www.a-ema.com/k/ https://twitter.com/A_EMA_RYU
------------------------------------------------------------------------
                        無断転載・引用を禁じます。

=========================== お知らせ3 ===============================

5万人以上の利用実績がある勉強アプリ。英語・数学・化学など。
★印のものはGooglePlayでも公開中です。「江間淳」で検索してみてくださいね!

★【高校数学】読むだけでわかる!数学1Aの考え方
 http://pmana.jp/pc/pm586.html

【高校数学】読むだけでわかる!数学2Bの考え方
 http://pmana.jp/pc/pm743.html

【高校数学】読むだけでわかる!数学3の考え方
 http://pmana.jp/pc/pm730.html

★【高校英語】センター試験徹底トレーニング
 http://pmana.jp/pc/pm588.html

★【高校化学】読むだけでわかる!理論・無機・有機化学の考え方
 http://pmana.jp/pc/pm603.html

【高校物理】読むだけでわかる!物理基礎・物理の考え方
 http://pmana.jp/pc/pm729.html

【中学5科】高校入試の重要ポイント
 http://pmana.jp/pc/pm707.html

この記事へのコメント